8

دی‌ام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardRetail Media چیست و چرا به ترند این روزهای تبلیغات دیجیتال در ایران تبدیل شده است؟ دی‌ام برد

[ad_1]

زمان مطالعه: 6 دقایق

این روزها اخبار مختلفی مبنی بر افزایش ظرفیت تبلیغات در کانال های مختلف تجاری به گوش می رسد. شرکت های مختلفی مانند تپسی، خانومی و علی بابا اخیرا این ظرفیت را ایجاد کرده اند. اما این روند بازاریابی این روزها چه نام دارد و چه ارزش افزوده ای از دیدگاه بازاریابی ایجاد می کند؟ حجم بازار آن چقدر است و چند برند خارجی از این روش استفاده می کنند؟ در این گزارش به این سوالات پاسخ داده ایم.

زمانی که کسب و کاری که در زمینه B2C فعالیت می کند (مانند دیجی کالا، علی بابا، دیوار) ظرفیت تبلیغات برای سایر کسب و کارها را در کانال های خود (وب سایت، اپلیکیشن و غیره) ایجاد می کند یا رسانه های تبلیغاتی خود را به آنها می فروشد، رسانه ای را ایجاد کرده است. خرده فروشی .E. رسانه های خرده فروشی می توانند طیف گسترده ای از موقعیت های تبلیغاتی را به مشتریان خود ارائه دهند. مانند تبلیغات در وب سایت، برنامه ها یا حتی فروشگاه های فیزیکی آن کسب و کار.

در واقع، به برندها کمک می کند تا به مخاطبان با کیفیت بالا دست یابند و استراتژی های بازاریابی خود را تقویت کنند. همچنین به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد در وب‌سایت‌های برندهای بزرگ تبلیغ کنند که مخاطبان زیادی برای بازدید از آن‌ها وقت صرف می‌کنند. قبل از گرایش رسانه‌های خرده‌فروشی، تبلیغات فقط در سایت‌های خبری و پلتفرم‌هایی انجام می‌شد که محتوا و بازی ارائه می‌دادند. ظرفیت تبلیغات درون سایت یا اپلیکیشن هایی مانند دیجی کالا، تپسی، علی بابا، دیوار، شیپور، نیشان و خانومی را Retail Media می گویند.

انواع آگهی دهندگان در رسانه های خرده فروشی

انواع تبلیغ کنندگان در رسانه های خرده فروشی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- کسب و کارهایی در یک پلتفرم که به عنوان فروشنده، تامین کننده یا فروشنده فعالیت می کنند. به عنوان مثال، در دیجی کالا، فروشندگان می توانند از ظرفیت تبلیغات صفحه اصلی استفاده کنند. یا تبلیغ کنندگان می توانند آگهی خود را روی دیوار بگذارند.

2- مشاغل خارج از بستر این بدان معنی است که پلتفرم (به عنوان مثال ترومپت) بنرهایی را در صفحات تبلیغاتی تعبیه می کند که هر برندی می تواند خریداری کند. مانند زمانی که تبلیغ Nobitex را در صفحه انتظار تپسی می بینیم.

آمازون اولین آزمایش کننده رسانه های خرده فروشی در سال 2012 بود

در سطح جهانی، رسانه های خرده فروشی نیز با سرعت بالایی در حال توسعه هستند. این روش تبلیغات برای رشد تبلیغات برنامه‌ای بسیار مهم است، اما بسیاری از بازاریابان هنوز اطلاعات کافی در مورد چشم‌انداز رسانه خرده‌فروشی و نحوه خرید رسانه در این فضا ندارند. با این حال بسیاری از برندها مدت هاست که با این روش بازاریابی دیجیتال آشنا هستند. به عنوان مثال، آمازون اولین بار در سال 2012 از رسانه های خرده فروشی برای بازاریابی استفاده کرد. پس از آن، برندهای دیگری مانند Walmart، Kroger، Tesco، Best Buy، Instacart نیز از این تکنیک استفاده کردند.

231 میلیارد دلار بازار خرده فروشی رسانه تا سال 2030

مرکز GroupM پیش‌بینی می‌کند که بازار رسانه‌های خرده‌فروشی تا سال 2027 به 160 میلیارد دلار و تا سال 2030 به 231.28 میلیارد دلار خواهد رسید. اما بخش‌های مختلف تجاری چقدر از بودجه را به این نوع تبلیغات اختصاص می‌دهند؟ گزارش ردیابی ژانویه 2023 MediaRadar نشان داد که آمازون و والمارت در سال گذشته پیشتازان صنعت تبلیغات رسانه‌ای خرده‌فروشی بودند. نمودار زیر سهم تبلیغات نمایشی خرده فروشی در آمازون، والمارت و سایر پلتفرم های خرده فروشی را تا پایان سال 2023 نشان می دهد.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 1

طبق این نمودار، سال گذشته کسب و کار فناوری حدود 40 درصد از بودجه رسانه خرده فروشی خود را به آمازون، 30 درصد به والمارت و 30 درصد دیگر را به سایر فروشگاه های خرده فروشی اختصاص داد. تجارت لوازم جانبی و لوازم خانگی نیز 43 درصد از این بودجه را به آمازون، 17 درصد به والمارت و 40 درصد را به سایر برندها اختصاص داده است. در صنعت غذا، آمازون 28 درصد و والمارت 29 درصد از بودجه رسانه های خرده فروشی را دریافت کردند. سهم سایر برندها از این بودجه 42 درصد است.

در صنعت پوشاک، سهم آمازون از این بودجه 32 درصد و سهم والمارت 19 درصد است. 49 درصد از بودجه به برندهای دیگر اختصاص یافته است. این اعداد برای صنعت پوشاک 24 درصد برای آمازون، 26 درصد برای والمارت و 51 درصد برای سایر مشاغل است.

رشد 22 درصدی در مصرف رسانه های خرده فروشی توسط برندها

طبق داده‌های وب‌سایت emarketer، هزینه‌های تبلیغات رسانه‌ای خرده‌فروشی جهانی بین سال‌های 2020 تا 2025 حدود 100 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های بین برندها در سال 2024 رشد 22 درصدی داشته باشد.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 2

20 درصد از تبلیغات دیجیتالی جهان صرف رسانه های خرده فروشی می شود

بر اساس داده های وب سایت statista، میزان هزینه های تبلیغات دیجیتال در سال 2023 حدود 602 میلیارد دلار خواهد بود که 115 میلیارد دلار آن صرف رسانه های خرده فروشی خواهد شد. این بدان معناست که در سال گذشته، حدود 20 درصد از کل هزینه های تبلیغات دیجیتال صرف رسانه های خرده فروشی شده است. همچنین پیش بینی می شود که در سال 2024 میزان هزینه های تبلیغات دیجیتال به حدود 668 میلیارد دلار برسد که حدود 140 میلیارد دلار آن به رسانه های خرده فروشی اختصاص خواهد یافت.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 3

استفاده از اولین برند مد و مد توسط رسانه های خرده فروشی

یکی از برندهایی که رسانه های خرده فروشی را در رسانه های خود انجام می دهد، یک برند Home Depot است. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند فضای تبلیغاتی را در وب‌سایت Home Depot مانند بنرها، ایمیل‌های تبلیغاتی و البته قرار دادن در فروشگاه خریداری کنند.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 4

برند دیگری که وارد فضای رسانه خرده فروشی شده است، برند چیس (برند بانکداری دیجیتال) است. با راه‌اندازی پلتفرم Chase Media Solutions، این برند به برندها امکان می‌دهد محصولات را به ۸۰ میلیون مخاطب چیس ارائه دهند.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 5

برند ساکس که در حوزه مد فعالیت می کند، ابزار رسانه ای خرده فروشی به نام شبکه رسانه ای ساکس را نیز راه اندازی کرده است. این خرده فروش آنلاین اعلام کرده است که این پلتفرم یکی از اولین شبکه های رسانه ای خرده فروشی در فضای لوکس خواهد بود. این برند سالانه بیش از 435 میلیون بازدید دارد.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 6

آغاز موج رسانه های خرده فروشی در ایران

برندهای ایرانی اخیرا به رسانه های خرده فروشی روی آورده اند و از این تکنیک استفاده می کنند. سینی ها این یکی از مشاغلی است که در اوایل سال جاری قابلیت ارائه تبلیغات درون برنامه ای را به پلتفرم خود اضافه کرد.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 7

چند لحظه پیش، علی بابا همچنین فضای تبلیغاتی را به وب سایت، اپلیکیشن و وبلاگ خود اضافه کرد و اعلام کرد که این گروه ظرفیت رسانه ای خود را برای استفاده تبلیغاتی سایر برندها افزایش خواهد داد.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 8
تبلیغات زیبایی
اخیراً توسط یک زن شروع شد تا یک طرح بازاریابی برای شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی تهیه کند.

مارس نیز یک مسیر یاب است امضا کردن این سه نوع تبلیغات مبتنی بر مکان را در نقشه خود فعال می کند، که دو نوع از آنها برای همه مشاغل آجر و ملات و یکی فقط برای مارک های بزرگ است. تبلیغات مبتنی بر مکان برای مشاغل آجری مفید است و مشاغل می توانند مشتریان بالقوه را در اطراف مجتمع یا منطقه خود هدف قرار دهند.

Retail Media چیست و چرا این روزها در تبلیغات دیجیتال در ایران به یک ترند تبدیل شده است؟ 9

ناپختگی این نوع رسانه ها در ایران

البته به دلیل جدید بودن این نوع رسانه در ایران، هنوز به بلوغ مناسبی نرسیده است. هنوز هیچ ابزاری در این زمینه ایجاد نشده است، تبلیغ دهندگان معمولا به صورت دستی با صاحب رسانه ارتباط برقرار می کنند و گزارش دریافت می کنند و شناخت کاملی از این نوع رسانه ندارند. به احتمال زیاد در سال های آینده شاهد رشد و بلوغ این نوع رسانه ها در میان رسانه های تبلیغاتی مورد نظر کسب و کارها باشیم.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا