6

مردم چه انتظاراتی از اعتبارسنجی برای دریافت تسهیلات دارند؟

[ad_1]

اعتبارسنجی فرآیندی است که با بررسی رفتار گذشته افراد خوب و کم خطر را از افراد بد و پرخطر جدا می کند. این فرآیند به منظور ایجاد شفافیت و کاهش ریسک در ارائه خدمات مالی انجام می شود.

به گزارش ایسنا، می توان انتظار داشت که با اجرای اصولی و موثر فرآیند اعتبار سنجی، دسترسی آسان و ارزان به خدمات مختلف از جمله امکانات پذیرایی افراد با احتیاط و کم خطر تضمین شود و از آنجایی که مردم در نهایت افراد هستند. ذینفعان اعتبار، لازم است انتظارات خود را در این فرآیند لحاظ کنند تا از اعتماد و رضایت آنها اطمینان حاصل شود. در این گزارش سعی شده است با مطالعه منابع مختلف و بررسی بازخوردهای عموم مردم، مهمترین انتظارات افراد از اعتبارسنجی شناسایی شود.

امکان به دست آوردن گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری به سادگی و سریع

شرکت‌های اعتبارسنجی باید از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل، امکان دریافت گزارش‌های اعتباری و امتیازات را فراهم کنند و افراد بتوانند از تغییرات مهم در گزارش‌های اعتباری و امتیازات اعتباری خود مطلع شوند. به طوری که تاثیر رفتار مثبت و منفی را بر امتیاز اعتباری خود احساس می کنند. امروزه در بسیاری از کشورها امکان دریافت گزارش اعتبارسنجی آنلاین در کمتر از چند ثانیه وجود دارد. در کشور ما افراد می توانند با مراجعه به سایت شرکت های اعتبارسنجی که زیرمجموعه بانک مرکزی هستند، این فرآیند را انجام دهند.

گزارش اعتباری یک فرد باید حاوی اطلاعات دقیق باشد

از آنجایی که اطلاعات مربوط به گزارش اعتباری در فرآیند محاسبه امتیاز اعتباری مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است اطلاعات موجود در گزارش اعتباری دقیق باشد. زیرا در غیر این صورت ممکن است امتیاز اعتباری فرد با سطح ریسک واقعی فرد متفاوت باشد و در نتیجه دقت پایینی داشته باشد. بنابراین لازم است در گام اول بر صحت و کیفیت داده های دریافتی از ارائه دهندگان داده های شرکت های اعتبارسنجی نظارت و در مرحله بعد بر اساس یک قاعده منطقی و صحیح اطلاعات وارد پایگاه داده شرکت اعتبار سنجی شود. . (مثلاً تفاوت تسهیلات مربوط به حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله با سایر امکانات با قوانین صحیح در نظر گرفته شود.) همچنین مکانیزمی برای گزارش خطاها در گزارش اعتباری و اصلاح سریع آنها از طریق سیستم اعتباری ارائه شود. اعتبارسنجی شرکت گزارشگر اعتباری و شرکت اعتبارسنجی آنها را با سرعت مناسب اصلاح کند.

دلایل مهم کاهش رتبه اعتباری باید روشن باشد

برای دستیابی به اهداف نهایی اعتبارسنجی، تنها ارائه شماره امتیاز اعتباری کافی نیست. بلکه باید مهم ترین دلایلی را که باعث شده یک فرد نمره کمتر از حداکثر کسب کند، دانست تا بتواند رفتار خود را اصلاح کند. حتی ممکن است فرد از وجود خطا در گزارش اعتباری خود مطلع شود و نسبت به اصلاح آن اقدام کند، در واقع در اعتبارسنجی، شفافیت و قابل توضیح بودن امتیاز اعتباری یکی از شرایط اصلی محسوب می شود.

مردم انتظار دارند بهترین و ساده ترین راه ها را برای بهبود امتیاز اعتباری خود بدانند

امروزه با گسترش کاربرد اعتبارسنجی در حوزه های مختلف از جمله تسهیلات، چک، معاملات، بیمه، خرید اقساطی، اخذ کارت بازرگانی و موارد دیگر، اهمیت امتیاز اعتبار برای افراد دو چندان شده است. بنابراین افرادی که امتیاز اعتباری مطلوبی ندارند باید بدانند بهترین و سریعترین راه برای افزایش امتیاز اعتباری آنها چیست. این مشکل به این واقعیت منجر شده است که گزارش های اعتباری گاهی اوقات راه هایی برای افزایش امتیاز اعتباری ارائه می دهند. علاوه بر این، افراد می توانند با بررسی اعتبار گزارش خود و تحقیق در مورد دلایل کاهش امتیاز، بیشتر با این مشکل آشنا شوند.

تغییر رفتار فرد باید با نرخ مناسب در گزارش و امتیاز اعتباری گنجانده شود

با توجه به اینکه برخی از متغیرهای موثر بر امتیاز اعتبار، آخرین وضعیت فرد در گزارش اعتباری را در نظر می گیرند، لازم است رفتار فرد در اسرع وقت در گزارش اعتبار ثبت شده و در امتیاز اعتباری وی لحاظ شود. این امر به ویژه برای افرادی که به دلیل رفتار بد در گذشته دارای امتیاز اعتباری پایینی هستند بسیار مهم است تا با اصلاح رفتار خود بتوانند در کمترین زمان ممکن مقداری از کاهش امتیاز اعتباری خود را جبران کنند. لازم به ذکر است که بسیاری از دلایل کاهش امتیاز اعتباری ناشی از رفتار اعتباری فرد در بازه زمانی یک یا چند ساله است و برای افزایش امتیاز اعتباری، لازم است فرد رفتار اعتباری خوبی داشته باشد. برای مدت زمان قابل توجهی

امتیاز اعتباری نباید تبعیض آمیز باشد

یکی از اهداف مهم در اعتبارسنجی و ارائه رتبه اعتباری، برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت های برابر در جامعه است. بنابراین با توجه به نیاز همه افراد برای دسترسی به بالاترین امتیاز ممکن و اصلاح عادات نامناسب که باعث کاهش امتیاز می شود، متغیرهایی مانند جنسیت، مذهب، وضعیت تاهل، محل تولد و ناتوانی یا نقص جسمانی که ارتباطی با رفتار فردی نباید بر رتبه اعتباری آنها تأثیر بگذارد.

گزارش اعتبار و امتیاز اعتباری باید جامع باشد

تلاش شرکت های رتبه بندی اعتباری این است که در هنگام محاسبه رتبه اعتباری، تمام رفتارهای افراد را که بر اعتبار آنها تأثیر می گذارد، لحاظ کنند. در واقع باید تمامی رفتارهای مثبت و منفی موثر بر اعتبار افراد را در امتیاز اعتباری وی محاسبه کرد. این سوال از دو جهت حائز اهمیت است. در یک مورد، امتیاز اعتباری با دقت بیشتری محاسبه می شود زیرا تمام رفتارهای گذشته فرد در نظر گرفته می شود. در حالت دوم، پوشش رتبه اعتباری افزایش می یابد. به عنوان مثال، اگر سابقه دریافت خدمات از یک فرد وجود نداشته باشد، می توان از داده های جایگزین مانند پرداخت قبوض، نقدینگی چک، پرداخت اجاره و هزینه های شورا برای محاسبه امتیاز اعتبار استفاده کرد.

در مدل جدید رتبه‌بندی اعتباری شرکت مشاور رتبه‌بندی اعتباری، علاوه بر اطلاعات خدمات بانکی، شاخص‌های جامع و گسترده‌ای مانند اطلاعات چک، مالیات، قضاوت مالی، درصد درآمد و موارد دیگر نیز در محاسبه اعتبار مؤثر خواهد بود. رتبه بندی به افراد به گونه ای که هر ایرانی دارای رتبه اعتباری A باشد.

البته باید توجه داشت که افزایش پوشش امتیاز اعتباری نباید به قیمت کاهش کیفیت و دقت امتیاز تمام شود. زیرا ارائه نمره اعتباری نادرست به افراد دارای اعتبار، به ویژه افرادی که سابقه دریافت خدمات ندارند، می تواند مانع از دریافت خدمات و تضعیف جایگاه آنها شود.

همچنین برای افزایش جامعیت داده های موجود از فرد، لازم است منابع اطلاعاتی جدید و مرتبط شناسایی و نسبت به اخذ داده ها از این منابع اقدام شود. در برخی موارد لازم است بانک اطلاعاتی از پرداخت های غیررسمی (مانند اجاره بها) از سازمان ها ساخته شود.

اثربخشی مدل رتبه بندی اعتباری باید به دقت بررسی و بررسی شود

لازم است مدل رتبه بندی اعتباری مطابق با آخرین تجربه روز دنیا ساخته شود تا خطای مدل حداقل و پوشش آن حداکثر باشد. البته این امکان وجود دارد که مدل امتیاز اعتباری در اجرای اولیه خود دارای نقص بوده و یا با گذشت زمان و تغییر شرایط، مدل فعلی به اندازه کافی برای پیش بینی ریسک افراد موثر نباشد. برای نظارت بر این موارد لازم است به طور منظم عملکرد مدل بررسی شود تا ایرادات مدل فعلی اصلاح شود یا در صورت لزوم با توجه به شرایط جدید مدل رتبه بندی اعتباری جدید ایجاد شود.

امنیت و حفظ اطلاعات باید در نظر گرفته شود

با توجه به در دسترس بودن اطلاعات جامع در پایگاه های اعتبار سنجی، موضوع امنیت و حفظ حریم خصوصی همیشه بسیار مهم است. بنابراین لازم است از اطلاعات افراد در شرکت اعتبارسنجی به خوبی محافظت شود و از افشای این اطلاعات جلوگیری شود. همچنین درخواست و اخذ گزارش و امتیاز اعتباری هر فردی که رضایت خود را اعلام کرده و اجازه وی را اخذ کند، شرط لازم است. علاوه بر این، مردم باید بتوانند در مورد سوالات مختلف تجاری خود بدانند.

محصولات اعتبارسنجی باید به اندازه کافی هوشمند و همه کاره باشند تا نقش انسان در اعتبارسنجی را به حداقل برسانند

محصولات اعتبار سنجی باید تا حد امکان از قضاوت های شخصی که می تواند جانبدارانه و تبعیض آمیز باشد و ارائه خدمات را سرعت بخشد، اجتناب کنند. این به معنای به حداقل رساندن فاصله زمانی بین درخواست کمک و دریافت آن است. جلب اعتماد وام دهندگان، دولت و سایر شرکت های ارائه دهنده محصولات و خدمات از دیگر الزامات این شماره است. امروزه در بسیاری از کشورها فرآیند اعتبارسنجی و اخذ تسهیلات عمدتاً سیستمی است.

امتیاز اعتباری نباید به شدت محاسبه شود و تغییرات در امتیاز باید منطقی باشد

امتیاز اعتباری منصفانه به معنای عدم دقت در فرآیند محاسبه است. به عبارت دیگر در صورت کوچکترین رفتار نادرست امتیاز فرد به شدت کاهش پیدا نکند و نوسانات امتیاز اعتباری منطقی باشد تا با رفتار مناسب بتوان به بهترین نتایج ممکن دست یافت و فرد گرفتار نشود. در رتبه اعتباری پایین برای مدت طولانی. همچنین، نوسانات شدید در امتیاز اعتباری می تواند افراد را گیج کند.

اعتبار سنجی باید بین مرزی نیز اعمال شود

امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباطات، مردم روابط خود را توسعه داده و گامی فراتر از مرزهای یک منطقه یا کشور برداشته اند. هنگام اعتبارسنجی، شرایط باید به گونه ای مهیا شود که افراد بتوانند با استفاده از گزارش اعتباری کشور خود، در کشورهای مختلف خدمات دریافت کنند. امروزه در بسیاری از کشورها امتیاز اعتباری افراد در کشورهای دیگر قابل ارائه است و افراد می توانند برای بهره مندی از سایر خدمات اجتماعی یا انجام معاملات در کشورهای دیگر اقدام کنند. برای تحقق این امر لازم است ارتباط موثری بین شرکت اعتبارسنجی و شرکت های مشابه در سایر کشورها برقرار شود.

منابع آموزشی در مورد محصولات اعتبارسنجی باید در دسترس عموم باشد

لازمه استفاده صحیح و منظم از یک محصول، داشتن دانش کافی در مورد آن است، بنابراین لازم است آموزش های کافی در زمینه استفاده از محصولات برای اعتبار بخشی به عموم ارائه شود. به عنوان مثال، نیاز به ارائه منابع آموزشی در مورد چگونگی ارتقای امتیاز اعتباری و عوامل موثر بر آن برای اقشار مختلف جامعه حتی کودکان و نوجوانان وجود دارد.

سیستم ارتباط با مشتری به طور موثر فعال است

گاهی اوقات برای سؤالات خاص لازم است که بتوان از طریق سیستم CRM، پیامک، ایمیل، تماس تلفنی و سایر روش ها مستقیماً با شرکت اعتبارسنجی ارتباط برقرار کرد و به سؤالات پاسخ سریع داد.

علاوه بر این، انتظارات مردم از اعتبارسنجی و ارائه هیچ کدام، ارائه خدمات اعتبارسنجی کامل و سودمند در سطح جامعه را غیرممکن می کند. موسسات رتبه بندی برای انجام رسالت خود در ایجاد اعتماد در بازارها، اقتصاد و جامعه به عنوان نهاد اعتماد و نماد اعتماد با ایجاد تنوع در منابع اطلاعاتی، محصولات و بازارها عمل می کنند و در این راستا باید به سه ارزش اصلی پایبند باشند. «محرمانه بودن»، «دقت و صحت» و «بی طرفی».

انتهای پیام

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا