[ad_1]
زمان مطالعه: 3 دقایق
تبلیغات پزشکی دچار غفلت عجیبی شده است، تنها در حوزه زیبایی روزانه 6 هزار سایت و صفحه مجازی فعال است و با اضافه شدن خدمات دندانپزشکی و یا پزشکانی که هر گونه مواد غذایی و آرایشی را تبلیغ می کنند، این تعداد چندین برابر می شود.
به گزارش همشهری آنلاین، به گفته رضا لاری پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، از این پس هرگونه تبلیغات خدمات درمانی تنها با صدور مجوز انجام می شود، بنابراین ضرر و زیان ناشی از این فعالیت ها برای مردم خواهد بود. نزول کردن. آسیب هایی که گاهی جبران ناپذیر است و انسان را تا آخر عمر از جریان عادی زندگی خارج می کند.
این مسئول معتقد است شاید فعالیت وبلاگ نویسان در حوزه رستوران یا سایر فعالیت های اقتصادی مناسب باشد، اما در حوزه فعالیت پزشکی آسیب های جبران ناپذیری را متوجه دریافت کنندگان خدمات یا پزشکان می کند.
وی با بیان اینکه این افراد به مقررات و دستورالعمل ها پایبند نیستند، ادامه داد: این افراد تنها به دنبال جلب رضایت مشتری هستند و در این زمینه از انواع ترفندها استفاده می کنند. به همین دلیل از ناآگاهی مردم نهایت استفاده را میبرند، به طوری که بسیاری از مردم به جای مراجعه به منابع رسمی یا جستجوی پزشک از طریق سایتهای رسمی و سامانه سازمان نظام پزشکی، عمدتاً از فضای مجازی – عمدتاً اینستاگرام – استفاده میکنند. به دنبال کسی هستند که در کاری که می خواهند انجام دهند متخصص باشد.”
روش های تبلیغات خدمات پزشکی
وبلاگ نویسان
واسطه بین پزشکان و مردم شده اند و با ایجاد صفحه ای در فضای مجازی عمدتا اینستاگرام بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات شورای عالی نظام پزشکی اقدام به تبلیغات پزشکی می کنند. برخی از مدیران برجسته صفحه پزشکی ماهیانه 30 تا 50 میلیون تومان می گیرند.
هنرمندان
آنها خدمات یک پزشک خاص را در صفحه شخصی پزشک یا در صفحه خودشان تبلیغ می کنند تا مردم را به دریافت آن خدمات تشویق کنند.
رادیو
برخی از پزشکان در برنامه های رسانه ملی حضور دارند و خروجی خود را به ابزار تبلیغاتی در فضای مجازی تبدیل کرده اند.
پیامک
برخی از زیبایی، دندانپزشکی، چشم پزشکی، فیزیوتراپی، دامپزشکی، توانبخشی و داروخانه ها نیز تبلیغات خود را با سامانه پیامکی تبلیغ می کنند.
عنوان
برخی از پزشکان نیز عناوینی مانند بهترین، واجد شرایط ترین یا اولین ارائه دهنده خدمات را برای تبلیغات خود ارائه می دهند.
گزارش
سایت های زیادی هستند که تبلیغات خدمات پزشکی دارند و با معرفی یک یا چند پزشک، خدمات درمانی را با قیمت 1 تا 20 میلیون تومان تبلیغ می کنند.
کدام تبلیغات ممنوع است؟
لاری پور در ادامه سخنان خود دو سوال مطرح می کند و می گوید: اساساً این سوال مطرح می شود که آیا کار پزشکی باید تبلیغ شود یا اینکه به درمانگران اجازه داده شود که کار خود را تبلیغ کنند کیسه صفرا را بردارید یا بیماری را درمان کنید. به همین دلیل نمی توان از تبلیغات پزشکی در جامعه جلوگیری کرد.
به همین دلیل این مسئول سازماندهی تبلیغات پزشکی را امری ضروری می دانست و بر این اساس اقدام به ساماندهی تبلیغات پزشکی کرد تا از اغوا و سوء استفاده افراد جلوگیری کند.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره ممنوعیت های تبلیغاتی پزشکان نیز اظهار داشت: عکس برداری از برخی از اعضای بدن و نوشتن هرگونه آرم، علامت و شماره تلفن بر روی بدن بیمار ممنوع و بدون مجوز است. صادر خواهد شد. مجوز تبلیغات فقط در صورتی صادر می شود که دایره المعارف تخصصی دکتر چیزی را که می خواهد تبلیغ کند داشته باشد. به همین دلیل یک پزشک نمی تواند خدماتی را که در حوزه کاری او وجود ندارد تبلیغ کند. آنها همچنین نمی توانند برای خدمات خود عنوان هایی مانند بهترین، اول و غیره ایجاد کنند.
البته لاری پور معتقد است با توجه به تنوع و کثرت رشته ها و انبوه فعالیت گروه های مختلف پزشکی مشکلاتی به وجود می آید اما تاکید می کند: این سازمان شروع به کار کرد و پزشکان هم می دانند که باید برای تبلیغات مجوز بگیرند. . اگر شخصی بدون مجوز اقدام به تبلیغ کند، وزارت بهداشت با توافق با دادسرای جرایم پزشکی، شماره تلفن سازنده صفحه را مسدود و صفحه آگهی دهنده را از دسترسی خارج می کند. این موضوع یک عامل بازدارنده مهم برای جلوگیری از ایجاد صفحاتی است که فعالیت های حل نشده ای دارند. برای فردی که در حوزه پزشکی تخلف تبلیغاتی داشته باشد پیامک سه گانه ارسال می شود و در صورت عدم توجه و اقدام جهت اخذ مجوز، این تخلف طبق قانون و موارد لازم به پلیس اطلاع داده می شود. مقررات در این زمینه
منبع: همشهری آنلاین
[ad_2]