[ad_1]
فروشگاه آنلاین “یک بانوبه دهمین سال فعالیت خود رسیده است. این تجارت با شعار “برای خودت” مشتریان خود را به مراقبت از زیبایی و مراقبت از خود تشویق می کند. «مسعود شاهمرادی» و همسرش «سارا میرسالاری» بنیانگذار خانومی می گویند امسال خدمات مختلفی از «داروخانه خانومی» تا سرویس «BeautyEds» را توسعه خواهند داد.
محصولات آرایشی محبوبیت بیشتری نسبت به لوازم آرایشی دارند
به گزارش دیجیاتو، بنیانگذاران خانمی ادعای مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران را زیر سوال می برند. شاهمرادی، مدیرعامل خانمی می گوید: همیشه اولین چیزی که برای صنعت زیبایی به ذهن می رسد، بخش آرایش است، اما روندهای جهانی نشان می دهد که 40 درصد از صنعت زیبایی در بخش مراقبت از پوست و با اضافه شدن مو فعال است. مراقبت، بیش از 50٪ از این “صنعت در دست محصولات مراقبت است.”
آمار فروشگاه خانومی برای ایران نیز نشان می دهد که اگرچه تنها 26 درصد از محصولات ارائه شده در این فروشگاه اینترنتی مربوط به محصولات مراقبت از پوست آنها با سهم 52 درصدی پرفروش ترین محصولات این فروشگاه هستند.
میرسالاری درباره ایده هانومی می گوید: «بیش از 80 درصد تصمیمات خرید در خانه های زنان گرفته می شود. در حالی که به طور سنتی تهیه کنندگان هرگز به رفتار مخاطب زن توجه نکرده اند. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که خانم ها به خاطر خودشان از لوازم آرایش استفاده می کنند. ما هم روی این موضوع تمرکز کرده ایم.»
اگر از ایده سرمایه گذاری نکنیم، خفه می شود
شاهمرادی در گفت و گو با دیجیاتو درباره مسیر 10 ساله ای که این کسب و کار طی کرده است، گفت: معتقدم اگر بخواهیم تصمیم بگیریم باید یک تصمیم 10 ساله بگیریم و قبل از آن نمی توانیم به نتیجه برسیم. اولین نقطه عطف سنگ خامنی در این 10 سال تصمیم برای شروع بود. “بزرگترین تصمیم این بود که وارد منطقه ای شویم که بازار خوبی دارد و آن بازار آنقدر بزرگ است که ارزش یک بار دیدن را داشته باشد.”
او جذب سرمایه در سال 2018 را یکی از نقاط عطف این کسب و کار می داند و معتقد است: «اگر نتوانیم به موقع برای ایده ای که داریم سرمایه ای به دست آوریم، ایده خود را خفه کرده ایم».
سهم 33 درصدی «خانومی» در بازار آنلاین صنعت زیبایی
شاهمرادی درباره وضعیت صنعت زیبایی در ایران میگوید: فروش آنلاین محصولات آرایشی مانند روندهای جهانی در ایران رشد کرده است و این باعث کاهش سهم گالریها نشده است، اما مردم هر روز کمتر محصولات زیبایی را از فروشگاههای غیر تخصصی خریداری میکنند. ، همانطور که این سهم دارد به بازار آنلاین منتقل می شود.
طبق آمار این تجارت، فروش محصولات آرایشی در ایران در سال 1402 حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است. پیش بینی می شود در سال 1403 این سهم به 2 میلیارد و 400 میلیون دلار برسد. این در حالی است که در سال 1402 سهم فروش اینترنتی این محصولات در ایران 4 درصد بوده که پیش بینی می شود در سال 1403 به 6 درصد برسد.
سهم زنان از کل بازار محصولات آرایشی در ایران 1 درصد است و پیش بینی می شود تا پایان سال 2013 به 1.9 درصد برسد که این سهم در بازار آنلاین 33 درصد است.
رکورد فروش 40 میلیاردی «زیبایی سیاه»
خانمی می گوید تا سال 1402 تعداد کل کاربران آن 2 میلیون و 500 هزار نفر و مشتریان آن به بیش از یک میلیون و 340 هزار نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش 56 درصدی مشتریان نسبت به سال 1401 است.
فروش کامی در سال 1402 هزار میلیارد تومان بود و در سال 1403 هدف خود را 5 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. تعداد سفارشات در سال 1402 به 900 هزار سفارش رسید.
پرفروش ترین روزهای خانم ها از 30 نوامبر تا 6 دسامبر 1402 در طول کمپین Black Beauty بود. این تجارت در سوم آذرماه سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند.
44.05 درصد مشتریان خانومی ساکن استان تهران و 55.95 درصد مشتریان ساکن سایر استان ها هستند. «هانومی» کمترین مشتری را در استان هایی دارد که سهم قاچاق بیشتر است.
چالش راه اندازی یک کسب و کار
شاهمرادی درباره چالش های این شرکت می گوید: «در سال های 96 و 97 به چالش های تداوم کسب و کار رسیده بودیم. در این سال ها چالش های زیادی داشتیم. در سال ۱۳۹۶ قانون ممنوعیت واردات کالاهای خارجی مطرح شد. در این شرایط سعی کردیم این را یک فرصت ببینیم. ما احساس کردیم که برندهای محلی به رسانه ها و در معرض دید بیشتری از محصولات خود نیاز دارند. ما روی تولید داخلی تمرکز کردیم و رسالت خود را نه تنها در فروش، بلکه در معرفی تولیدکنندگان می دیدیم. در سال 2018، یک سرمایهگذار به ما اضافه شد و ما شروع به حل چالشهای واقعی کردیم.»
در سال 1396 حدود 85 درصد از کالاهای عرضه شده در این فروشگاه وارداتی رسمی از برندهای خارجی است. با تعلیق واردکنندگان رسمی این سهم تغییر کرد و در پایان سال 1402 کمتر از 15 درصد محصولات عرضه شده در خانومی وارد شد. به گفته موسسان خانمی، در صورت تداوم شرایط فعلی، امسال اجناس خارجی به طور کامل از این فروشگاه حذف خواهند شد.
مدیرعامل خانومی می افزاید: با وجود همه ناملایمات سال 1401، ما به این فکر می کردیم که چگونه می توانیم ارزش آفرینی کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بردیم تا نقاط ضعف خود را ببینیم و اصلاح آنها باعث شد در سال های 1402 و 1403 چنین صعودی داشته باشیم.»
55 درصد از بازدیدکنندگان فروشگاه فیزیکی از آنجا خرید کرده اند
او درباره وضعیت خانمی پس از اغتشاشات شهریور 1401 می گوید: «در سال 1401 اولین حضور آفلاین خود را داشتیم، اما در مهر 1401 همه شعب ما تعطیل شدند. در مهر 1401 فروش ما 88 درصد کاهش یافت و مجبور شدیم 15-10 درصد نیروی کارمان را تعدیل کنیم. در آن دوره، تمام تلاش ما این بود که زنده بمانیم.”
شاهمرادی یادآور شد: در سال 1402 این تجارت دوباره رشد کرد و مشتریان آن نسبت به سال 1401 56 درصد افزایش یافت.
وی درباره وضعیت فروشگاه فیزیکی در مدت فعالیت خود می گوید: در روز اول راه اندازی فروشگاه فیزیکی از هر 100 بازدیدکننده 20 نفر مشتری محصولات ما بودند و پس از 6 ماه از هر 100 نفر به 55 نفر رسیدیم. “
ما با تکنولوژی هزینه های عملیاتی را تا 50 درصد کاهش داده ایم
خانم خانومی درباره وضعیت فعالیت این شرکت میگوید: «مهمترین چیزی که در سالهای اخیر روی آن تمرکز کردیم، پردازش دادهها برای افزایش سرعت جابجایی کالا بود. علاوه بر این، دادههای فصلی را به شرکتهای تولیدی میدهیم و باید بتوانیم این دادهها را در قالب گزارشهای زنده ارائه کنیم تا با کارایی و سرعت بیشتری از تغییرات بازار مطلع شوند.»
او می افزاید: در فناوری، تمرکز ما همیشه این بوده است که از آن برای کاهش هزینه ها استفاده کنیم. امسال این کار را بیشتر انجام خواهیم داد. به این ترتیب در دو سال گذشته 50 درصد هزینه های عملیاتی را کاهش داده ایم.
مدیرعامل هانومی چشم انداز شرکت را اینگونه توصیف می کند: «ما در یک بازار منطقه ای هستیم و اگر سهمی از آن نداریم، مشکل ما همین است. اعتماد به ما این امکان را می دهد که در مورد این بازار منطقه ای فکر کنیم. چشم انداز ما این است که بزرگترین شبکه تولیدی را که در اختیار داریم با بهترین بازار منطقه ای وصل کنیم و در نتیجه حلقه دیگری را در این زنجیره ارزش اضافه کنیم.
[ad_2]